06:16

Jag sitter och skriver lite nya inlägg till bloggen och tittar ut genom fönstret där det bara vräker ner regn. En rabarberpaj står i ugnen och luktar gott. Jag kommer att tänka på ordet lagom. Jag har ju hört många gånger att Sverige kallas för landet lagom. Lagom är ett typiskt svenskt ord som vad jag har hört inte finns t.ex. i engelska språket. Om man ska försöka förklara eller översätta ordet lagom blir det en förklaring av någonting mitt i mellan, inte för mycket, inte för lite, utan lagom.

Vädergudarna verkar inte veta vad det ordet betyder i alla fall. Vi har ju haft underbart väder in några veckor innan regnet kom. Jag som ni, vet att det lite tabu att klaga över värmen. Då värmen är trotts allt sällsynt här i Sverige är det ju skönt att kunna få njuta av den när den väl kommer. Men när det är varmt så är det varmt också. Så varmt att vi nästan inte står ut. Vi ojar oss och vi droppar svett och försöker tycka att det är skönt trotts allt. Ja värmen varade i ca en och en halv vecka. Veckan efter värmen, spöregnar det. Det bara vräker ner i några dagar. Eller i några veckor. Visslingen är det bra för naturen att det regnar efter att gräset och blommorna har upplevt hettan väldigt länge. Men snälla vart tog lagom vägen när det gäller vädret. Är det varmt så är varmt. Nästan så vi håller på att dö. Regnar det, vräker det ner så att man nästan håller på att regna med.
För ungefär 10 år sedan var jag i Thailand. Vi var där under regnperioden. Den tropiska värmen svalnas av när regnet kommer lite då och då. Men då är det skönt att det regnar och vräker ner. Efter 3-5 min. regn kommer solen fram igen. Så där precis lagom. Hoppas det kan bli så där lagom här i Sverige också så vi slipper att klaga över vädret…

0 Responses to "Landet lagom"