Vad är skillnaden mellan moral och normer? Som vanligt slår jag upp ordet moral i Wikipedia och så här det: En sammanfattning av de beteenden som överensstämmer med god sed för en enskild människa, grupp eller en grupp av människor. Det betecknar vidare en uppfattning om känslan av vad som är riktigt ur sedligt synpunkt.
Slår jag upp ordet norm står det så här : Underförstådda regler och förväntningar på beteende som gäller inom mindre sociala gemenskaper eller i samhället. Hm... som jag förstår det låter det precis som samma sak förutom att normer är dolda samhälleliga regler som vi medvetet och omedvetet följer.
Anledningen till att jag började fundera på det här var att jag och min man diskuterade ett radioprogram som handlade om huruvida vi människor ska äta djur eller inte och om detta är rätt eller fel. Det finns så många olika åsikter om detta samtalsämne och även en hel del inriktningar i åsikterna för hur vi argumenterar för de också. En del åsikter har religiösa inslag, en del har evolutionära argument men det finns också filosofiska och moraliska argumentationer för hur vi tänker och hur vi förhåller oss till ätandet av djur. En del säger att det inte är moraliskt rätt att äta upp ett djur för att djuret är, likt en människas liv lika mycket värt, ett liv som har lika stor rätt att finnas här som alla vi människor har.
De filosofiska frågorna är: Vad har djuret för syfte här på jorden? Vad är ett liv? Hur ska vi definierar ett liv? Dessa frågor är väldigt intressanta att diskutera, men för att återgå till min ursprungliga tanke och fråga, det vill säga vad är skillnaden mellan moral och normer. När jag tänker efter har moral med etik att göra. Jag menar att en moralisk fråga innebär något som ifrågasätter min personliga värdering i en fråga. Vad jag personligen anser vara rätt och fel i till exempel hur man ska behandla andra, vare sig det är en annan människa eller ett djur. Normer däremot är något som har en större och djupare förankring i samhället och i kulturen. Jag anser att det är genom vår kulturella uppfostran i ett samhälle, som vi får lära oss vad som är det rätta beteendet i kontexten (samhället) det som anses vara rätt och fel i samklang med alla andra som ingår i kontexten. Däremot bygger vi själva och självständigt våra moraliska värderingar genom erfarenheter. För min del betyder detta att det är genom att leva ett så rikt liv som möjligt som jag kan bygga upp mina personliga, moraliska värderingar, genom att antingen följa de rådande normer eller genom att bryta dem.
Har jag rätt? Har jag fel? eller finns det andra sätt att se på det här med moral och normer?
...eller vad är rätt och vad är fel?...Vem får bestämma vad som är rätt och fel?

0 Responses to "Moral och normer. Rätt och fel."