Nu har jag bloggat här sen i slutet av februari. Jag började blogga lite som terapi. Jag var tvungen att göra något kreativt av min ångest som jag hade kännt sen ett tag tillbaka. Anledningen till min ångest är allt elände som händer runt omkring oss och den maktlösheten jag känner. Att se allt förändras mitt framför våra ansikten och inte kunna göra någonting åt det. Känns så frustrerande. Att jag tittade på uppdrag granskning här om dagen gjorde det inte bättre. Programmet belyste problemet det bonussystem som vissa stora ekonomiska företag i Sverige har. Bonussystemet handlar om att de anställda på dessa företag får ut motsvarande två månadslöner per anställd/år. Pengar som ges till de anställda som en morot för det hårda och riskabla jobbet de utför. Denna bonus delas ut till de anställda oavsett om företaget har gått med vinst eller inte. Vår finnansminister, Anders Borg inledde en hård kampanj mot de företag som hade dessa bonussytem. Detta för att spara in de pengar som delades ut för att använda de på ett bättre sätt. Det handlade om miljarder kronor. Så stora summor som motsvarar att varje pensionär här i sverige skulle få 100.000 kr var om dessa pengar inte delades ut i bonus för de anställda. Det låter ju jättebra att vår regering anstränger sig eller hur? Att regeringen äntligen öppnar upp ögonen för ett stort problem. Det är jätte bra att regeringen börja spara in pengar från de rätta områden, istället för att ta från organisationer i samhället som redan är påverkade. En genomsnittlig pensionär får ut 8000 kr i månaden. Det är en lite summa som ska räcka till hyra, ja ni vet allt det vi människor behöver för att klara en månad. Och tänk er om ni hade den här summa pengar att klara er med på en månad och hur glada skulle inte ni bli om ni fick 100.000 kr extra av staten!! Men nej då, pengarna går istället till de som redan har en månadslön på 250.000 kr. Visst ser det lovande ut. De rika blir rikare på bekostnad av de som har byggt upp vår välfärdssystem. Det hela slutar intehär. Det Andrs Borg gör är ju jätte bra men det han inte jagar i lika stor utsträckning är de statliga bonus som delas ut bland de statliga verk runt om i Sverige. Jag undrar hur mycket Borg får ut i bonus varje år. Tänk hur mycket bra man skulle kunna göra för dessa miljarder kronor istället för att de går till de som har det bra redan! Är vi på rätt väg eller?......
Vad är det för fel på mänskligheten? Vad är det som gör att mycket vill ha mer?
Är det inte dags för att vi ska börja höja oss till en högre medvetenhet nu?

0 Responses to "På rätt väg eller åt helv........"

Skicka en kommentar