Jag läste ledaren på NT för ett tag sedan. Där skrev de om utvärderingarna av biståndet i Sverige. Bland annat kunde jag läsa att 34 miljarder kronor ges bort i bistånd varje år. Jag blir så glad av att vi ger bort så mycket pengar till U-länderna och välgörenhet. Det finns bara ett problem med detta och det är att vi aldrig får veta hur dessa 34 miljarder kronor används. Regeringen gör aldrig utvärderingar på biståndet. hur kommer det sig att Sverige som är ett sådant byråkratiskt land, inte utvärderar resultatet av de 34 miljarder kronor? Vi är ju så duktiga annars på att utvärdera hitten o datten små som stora projekt, och detta görs inom alla sektorer. De projekt som inte ger utdelning läggs ner direkt för att inte vi ska slösa i onödan. Men 34 miljarder kronor som skänks bort i bistånd verkar inte vara så viktigt… kan det vara så at,t så länge vi ger bort pengar åt välgörenhet, spelar det ingen roll hur de används bara vi ger bort pengar? Jag hoppas att dessa 34 miljarder kronor verkligen används till välgörenhet också, och inte till något annat eller så att de inte går till de som behöver det minst.
En annan tanke som slår mig är att om Sverige som är ett sådant litet land som kan skänka 34 miljarder kronor i bistånd, hur kommer det sig att alla världens länder inte har kunnat bekämpa elände och fattigdom???

0 Responses to "Varför saknas utvärderingar av biståndet?"