Den frågan ställer jag till er andra. Jag är en person med en hel del ideologiska tankar och funderingar kring hur ett samhälle skulle kunna se ut. När jag har delat med mig av dessa funderingar med andra har jag fått höra att jag är en anarkist Usch!..Bara själva ordet anarkist klingar så fel i mina öron. Kan det vara så som i likhet med ordet kommunist, förknippas med negativa politiska åsikter? För att inte prata om ordet politik..Bläää

Politik och politiker har verkligen förlorat inflytande i dagens eftermoderna tider, anser jag i likhet med andra moderna sociologer så som Bauman, Beck och Touraine. Politiken har inte längre samma makt som den hade för ca 20-30 år sedan. Den unga generationen bryr sig inte längre om vilken inriktning de olika partierna har eller om det är höger,vänster eller ja...åt vilket håll man nu vill ha det... Istället för färg, lutning och ekonomisk vinning borde den nya politiken istället rikta sig på nytänkande. Detvill säga att politiken borde hitta alternativa tankemönster som ser till alla individers bästa, oavsett bakgrund, etinicitet eller kultur. Empati, tolerans och sympati borde användas som nyckelbegrepp för att marknadsföra den nya politiken. Den makt som politiken ändå skulle få utöva, skulle användas på det sättet den franske sociologen Touraine föreslog, att använda makten till att bibehålla balans världen över.

Anarki förknippas med laglöshet, drogfrihet osv....Jag slog upp begreppet på Wikipedia och där kan man läsa följande:

1) Ett tillstånd som innebär frånvaro av härskare eller statsmakt. Beteckningen används av vissa anarkister i positiv bemärkelse om det ideala samhället. 2)Förvirring och kaos i brist på lagar och/eller regering: en negativt laddad beteckning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarki).


Hmm, en frånvaro av härskare njae...kanske inte helt frånvaro men som jag nämner tidigare en auktoritet som utnyttjar sin position och inflytande till att skapa och bibehålla balans i världen. Laglöshet skulle fungera bara i en värld av människor med högre medvetande. Med högre medvetande menar jag individer som vet på en högre medvetandenivå att om de skadar andra, skadar de bara sig själva. I detta samhälle skulle det råda fullständigt lugn kaos där ingenting är rätt eller fel. Det är bara du som självständig individ bestämmer vad som är rätt och fel för dig. Men detta skulle göras genom att hela tiden ta hänsyn till andra människor som också samspelar med dig i detta kaos.
Det skulle inte finnas en högre makt eller auktoritet som försökte "lära" dig att vara en duglig och funktionell samhällsmedborgare.
I detta samhälle skulle det finnas medborgarlöner att ta ut. Medborgarlöner innebär en ersättning som ligger på grund nivåinkomst. (Blanda inte ihop medborgarlön med socialbidrag eller andra bidrag nu) Denna ersättning skulle ges ut till alla som ville ha den. Till exempel en person som är trött på sitt jobb och vill ta ett sabbatsår, eller varför inte till någon som vill utvecklas på det personliga nivån...ja till den som helt enkelt ville ha medborgarlön!...........

0 Responses to "Kan man vara en politisk anarkist?"